Az ismert francia rendező, Jean-Jacques Annaud, Ellenség a kapuknál című nemzetközi szuperprodukciója romantikával fűszerezett fegyverzajban eleveníti fel a II. világháború egyik legvéresebb epizódját - méghozzá egy uráli pásztor és egy müncheni arisztokrata kíméletlen párbaján keresztül.
A 2001-ben bemutatott lebilincselően izgalmas film, a Spielberg-féle Ryan Közlegény megmentésével ismét divatba hozott háborús filmkáoszt és a klasszikus westernek párbajainak tökéletes feszültségét, valamint a kalandfilmeket vegyíti.
Annaud pályafutása során számtalan műfajban alkotott maradandót. A Medve a természetfilmeket újította meg, az Umberto Eco regénye nyomán készült A rózsa neve látványos egyházpolitikai krimi lett. A Szeretőben tökéletesen visszaadta Marguerite Duras önéletrajzi regényének hangulatát, a XX. század első felének Indokínáját.
A Hét év Tibetben című film pedig egy II. világháborús német hadifogoly sorsán keresztül kelt rokonszenvet a buddhizmus fellegvára, és szellemi vezetője, a XIV. Dalai Láma iránt. Filmjeiben olyan sztárok játszottak, mint Sean Connery, Tony Leung, Brad Pitt.
Igaz történet vagy sem?
A történet szerint, egy orosz partizán, Vaszilij Zajcev (Jude Law) és egy német mesterlövész, König őrnagy (Ed Harris) üldözi egymást a rommá vált Sztálingrádban. Bár a filmet a megjelenésekor azzal népszerűsítették, hogy igaz történet alapján készült, arra nincsenek egyértelmű bizonyítékok, hogy a főszereplők párbaja ilyen formában megtörtént volna.
Az azonban tény, hogy sztálingrádi csata igazi mészárszék volt, melyet a film nagyon naturalista módon ábrázol. A Von Richthofen tábornok által 1942. augusztus 23-án indított offenzívától 1943. február 2-ig, amikor Paulus tábornagy megadta magát, több mint egy millióan vesztették életüket az ostromban.
Sztálin számára, akárcsak a németeknek, Sztálingrád jelkép. A civilek halállal lakolnak, ha elhagyják a szétbombázott várost. A Vörös hadsereg katonáinak két választása van: vagy a németek golyózáporában, vagy pedig saját tisztjeik fegyverétől halnak meg, mivel szó sem lehet visszavonulásról.
Ebben a sár- és vérpokolban figyelnek fel Vaszilijra, a fiatal pásztorra, aki nagyapjától tanult farkasra vadászni. Ivan Danyilov, egy nála alig idősebb politikai komisszár (Joseph Fiennes) úgy dönt: olyan hőst farag belőle, akire a szovjet propagandának szüksége van a csapatok harci moráljának erősítésére.
Vaszilij hőstettei feltűnnek a német vezérkarnak is, és válaszul legjobb mesterlövészét, König őrnagyot küldik ellene. A két férfi között halálos párbaj kezdődik. Vaszilij, a vadász lesz az űzött vad, aki egy gyár vagy egy áruház romjai közé szorul, miközben egy acélidegzetű, kék szemű csendes lövész les rá.
Ebbe a férfiuniverzumba hoz romantikus dimenziót Tánya (Rachel Weisz), a szülővárosába harcolni visszatérő diáklány. Danyilov és Vaszilij egyaránt beleszeret, és egymás vetélytársaivá válnak. Az egyik képviseli az értelmiségi elitet, a másik pedig a népet, illetve a feláldozandó ágyútölteléket.
A rendező felidézi a sztálini tisztogatásokat is Kulikov (Ron Perlman) révén, akinek már nincsenek illúziói a szocialista haza iránt, miután megjárta annak börtöneit, valamint egy színes egyéniségű Nyikita Hruscsov is megjelenik a filmben Bob Hoskins alakításában.
„A moziban a figurák elemzéséhez szükséges nagyközeli kép és a látványos cselekmény eszköze, a nagytotál szembeállítása izgat - nyilatkozta akkoriban a rendező az AFP-nek - A nagyító és a teleszkóp váltakozó játéka, az intimitás és egy párviadal türelemjátéka, háttérben a II. világháború legnagyobb csatájával.” Ez a kontraszt, valóban jelen van szinte a teljes film során.
A szuperprodukció 85-90 millió dollárba került és volt NDK területén, a mitikus babelsbergi stúdiókban forgatták, az elmúlt két évtizedben pedig igazi klasszikussá vált, melyet érdemes legalább egyszer megnézni.
A cikkben megemlített színészek, filmek és sorozatok adatlapjai, egy kattintással megnézhetitek a filmek előzeteseit vagy kattinthattok egy színész, sorozat adatlapjára.